Asiakas
Palvelualojen ammattiliitto PAM
Palvelut
Konseptit ja kampanjat
Digitaalinen markkinointi
Sosiaalinen media
Sisältömarkkinointi
Kanavat
TikTok
Snapchat
YouTube
Facebook
Instagram
Vaikuttajayhteistyö
Palvelualojen Ammattiliitto PAM on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto ja työelämän asiantuntija, joka parantaa jäsentensä toimeentuloa, työsuhdeturvaa, osaamista ja elämisen laatua.
Koska kesätyö palvelualoilla on monelle ensikosketus työelämään, PAM tahtoi kesällä 2023 varmistaa, että myös nuoret tuntevat työelämän pelisäännöt työuransa alusta asti ja osaavat siten pitää huolta omista oikeuksistaan.
Haaste
Tietämättömyys työelämän pelisäännöistä työpaikalla johtaa helposti ongelmiin kesätöissä – työvuoroja saatetaan perua yksipuolisesti sateen vuoksi ja tauoista saatetaan joustaa, koska omat oikeudet työpaikalla eivät ole nuorelle tuttuja.
Vaikka tietoa työelämän pelisäännöistä on saatavilla internetin täydeltä, sen saavutettavuus on työuraansa aloittelevan nuoren näkökulmasta heikkoa. Kun työelämän sanasto on vieras työehtosopimusta myöten, tietoa on vaikea löytää ilman kokeneemman apua.
Parceron kanssa yhteisen projektin suunnittelu ja toteutus on aina sujuvaa ja hauskaa. Uskon, että se näkyy myös Kesäkonkarien lopputuloksessa.
Minna Räsänen
Viestinnän asiantuntija
PAM
Ratkaisuna Kesäkonkarit opettivat työelämän pelisääntöjä TikTokissa
Loimme TikTok-lähtöisen Kesäkonkarit – Storytime kesätöistä -kampanjan, jossa toimme työelämän pelisäännöt nuoren kohderyhmän tietoisuuteen viihdyttävällä ja TikTokin tyylille ominaisella kerronnan tavalla.
Kampanjan ydin muodostui TikTokiin optimoiduista storytime-videoista, joissa Kesäkonkarit eli entiset kesätyöntekijät kertoivat kokemistaan haasteista sekä kommelluksista kesätöissä ja tavoista, joilla tilanteet saatiin ratkottua.
Epäreiluilla työntantajilla ja kesätyöntekijän kyykyttämisellä pelottelun sijaan kampanjalla luotiin positiivista fiilistä työelämästä – vaikeista tilanteista tulee lopulta huvittavia muistoja, kunhan Kesäkonkarien käytännön opit ja omat oikeudet työelämässä ovat hallussa.
Kampanjan tärkeimmät elementit Kesäkonkarien tarinoiden lisäksi olivat PAMin kokoama kesätyön muistilista verkkosivuilla sekä vaikuttajien koostamat kesätyövinkit muistilistan pohjalta.
Tulokset
Kampanja oli kohderyhmän tavoittamisen näkökulmasta menestys. Sisällöt saivat kesän aikana yli 15 miljoonaa näyttökertaa, saivat yli 130 tuhatta reagointia ja noin 40 tuhatta verkkosivukäyntiä PAMin kesätyöaiheisiin sisältöihin.
Sosiaalisen median sisällöt keräsivät myös paljon loistavia kommentteja, jotka osoittivat helposti saavutettavan tiedon työelämästä tulleen nuorten eteen juuri oikeaan aikaan.
“Kesäkonkarien luova idea oli meille todella mieluinen. Tositarinat työelämän nurjista puolista ovat meille pamilaisille tuttuja, ja tavoitteemme onkin ennaltaehkäistä ongelmia sekä neuvoa työntekijöille työelämän reiluja pelisääntöjä.
Kohderyhmänä nuoret ovat välillä haastava. Mistä me löydämme heidät? Miten kerromme asioista oikealla tavalla – niin, että kiinnostus säilyy mutta faktat tulevat oikein?
Kesäkonkareissa yhdistyi auttaminen, neuvokkuus ja huumori oikeassa suhteessa. Kampanja otettiin kanavissamme vastaan hyvillä mielin, ja se sai positiivista palautetta.
Parceron kanssa yhteisen projektin suunnittelu ja toteutus on aina sujuvaa ja hauskaa. Uskon, että se näkyy myös Kesäkonkarien lopputuloksessa.”
– Minna Räsänen, viestinnän asiantuntija, PAM
Tutustu myös Parceron tekemään Palvelualojen Ammattiliiton brändiuudistukseen!