Heikki
Kyllönen
Heikki on toinen Parceron perustajista, aito visionääri ja oman tiensä kulkija. Meno on välillä sellaista, että heikompiakin hirvittää. Strategiat, konseptit, tapahtumat, visuaaliset ilmeet… Tällä miehellä on mustekalan lonkerot ja Midaksen kaltainen kosketus.
Digimarkkinointi, Yleinen – 02.06.2021
Z-sukupolvi (Generation Z) on monelle yritykselle kiinnostava mutta haastava kohderyhmä. Tiedostavat uuden sukupolven kuluttajat arvostavatkin muun muassa vastuullisuutta ja autenttisuutta enemmän kuin tavaraa. Pidä ainakin nämä viisi vinkkiä mielessäsi, kun suunnittelet markkinointia zetoille!
Juttu on jatkoa Mitä markkinoijan tulee tietää Z-sukupolvesta -blogikirjoituksesta.
1. Tee yhdessä – ota kohderyhmä mukaan sisällöntuotantoon
Takavuosina markkinoijien tehtävänä oli usein toimia brändipoliiseina, jotka määrittelivät brändin ilmeen ja äänensävyn viimeistä pistettä ja värikoodia myöten. Nyt tästä kannattaa uskaltaa päästää irti ja luottaa osa brändistä kuluttajien käsiin. Gen Z ei nimittäin kaipaa täydellistä sisältöä, vaan he haluavat muotoilla brändiä ja sen viestintää myös itse.
Muun muassa MTV:n ja Viacomin markkinointia johtava Kerry Taylor on todennut, että nuori yleisö haluaa osallistua aktiivisesti sisällön luomiseen.
Yhdessä luominen voi olla myös vastaus brändien lokalisoinnin haasteisiin. Kansainväliseen jättibrändiinkin voi saada mukaan Z-sukupolven arvostamaa autenttisuutta ja paikallisuutta ottamalla kuluttajat mukaan sisällön luomiseen. Tämä vaatii markkinoijalta kuitenkin uskallusta ja rohkeutta hellittää ohjaksista.
2. Aitous toimii – filtteröity kiiltokuvatodellisuus ei
Koska Z-sukupolvi viettää kaiken liikenevän aikansa netissä, he altistuvat päivän aikana lukemattomille mainoksille. Siksi heidän huomionsa saaminen ei suinkaan ole helppo tehtävä: he huiskaisevat sisällöt sormellaan ohi nopeammin kuin me boomerin poikaset ehdimme kissaa sanoa. Siispä mainonnan ja brändien tuottaman sisällön on menestyäkseen oltava kiinnostavaa – ja ennen kaikkea aitoa.
Z-sukupolvi arvostaa autenttisuutta ja haistaa teeskentelyn ja feikkiyden jo kaukaa. Brändien tarjoilemalta sisällöiltä odotetaankin reipasta rosoisuutta ja elämänmakuisuutta – muuten ne eivät kiinnitä kriittisten kuluttajien huomiota eivätkä menesty.
3. Vastuullisuus on brändeille elinehto
Vastuullisuus on tärkeä ostopäätöskriteeri millenniaaleille, eikä Z-sukupolvi jää tässä jälkeen – päin vastoin. Zetat odottavat tukemiensa brändien ottavan aktiivisesti kantaa asioihin. Brändille on tärkeää löytää asia, jonka puolesta se voi puhua ja jonka ympärille se voi kerätä oman intohimoisen yhteisönsä.
Tässä onkin tärkeä vinkki yrityksellesi: muistuta kohderyhmääsi siitä, että valitsemalla sinun tuotteesi tai palvelusi kuluttaja voi olla mukana tekemässä hyvää.
4. VISUAALISUUS JA VIDEO JYRÄÄVÄT
Video on visuaalisille zetoille oletusformaatti. Pitkien tekstiartikkelien sijaan tarjoile sisältö Z-sukupolvelle visuaalisessa muodossa, kaikkein mieluiten videona. Visuaalista sisältöä selataan ensisijaisesti puhelimella, joten varmista, että kaikki tuottamasi sisältö on optimoitu mobiililaitteille.
5. Ota haltuun uudet some-kanavat
Seuraa tarkalla silmällä some-kanavia ja markkinoi rohkeasti uusissa kanavissa. Jo 71 % 16–24-vuotiaista suomalaisnuorista käyttää Snapchatia, ja kiinnostavia nousevia kanavia ovat muun muassa TikTok (34 %) ja Jodel (25 %) (Tilastokeskus).
Myös e-urheilu voi olla markkinoijalle potentiaalinen ympäristö tavoittaa zetoja. Vuonna 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan nimittäin 18–29-vuotiaat suomalaismiehet kokivat kaikkein kiinnostavimmaksi urheilulajiksi juuri e-urheilun.
Markkinoijalle mainonta nousevissa some-kanavissa, kuten Snapchatissa ja Tiktokissa, on parhaimmillaan erittäin edullista ja tehokasta. Se vaatii kuitenkin uskottavaa ja kanavaan sopivaa sisältöä. Päälleliimattu ja alun perin toisiin kanaviin tuotettu mainonta ei somessa menesty, vaan mainosten sisältö ja muoto on räätälöitävä käytettävien kanavien ehdoilla.
Parcerolta tehokas mainonta ja sisällöntuotanto Z-sukupolvelle
Onko Z-sukupolvi yrityksellesi tärkeä kohderyhmä, mutta mainonnan oikean kulman määrittely ja uusissa kanavissa läsnäolo luontevalla tavalla tuntuu haastavalta?
Me Parcerolla tunnemme Z-sukupolven tarpeet kuin omat taskumme ja olemme Snapchatin ja TikTokin mainonnan pioneereja Suomessa. Ota yhteyttä meihin, ja autamme sinutkin alkuun!
Lue myös: Markkinointimaailmassa kohistaan nyt alfa-sukupolvesta
Lue myös: Miten tiedostava millenniaali haastaa markkinoijan?