11.10.2021

Markkinointi­maailmassa kohistaan nyt alfa-sukupolvesta

Heikki
Kyllönen

Heikki on toinen Parceron perustajista, aito visionääri ja oman tiensä kulkija. Meno on välillä sellaista, että heikompiakin hirvittää. Strategiat, konseptit, tapahtumat, visuaaliset ilmeet… Tällä miehellä on mustekalan lonkerot ja Midaksen kaltainen kosketus.

Juuri kun ehdimme oppia, mitä millenniaalit ja z-sukupolvi haluavat markkinoinnilta, uusi kuluttajasukupolvi on täällä. Laita nämä asiat kuntoon tulevaisuuden kuluttajaa varten.

Mikä on alfa-sukupolvi?

Sanalla alfa-sukupolvi (generation alpha) viitataan vuodesta 2010 eteenpäin syntyneeseen sukupolveen.  Alfat ovat siis tällä hetkellä korkeintaan 11-vuotiaita, ja suuri osa heistä on millenniaalien lapsia. Tilastokeskuksen mukaan kyseinen sukupolvi edustaa tällä hetkellä noin 15 % Suomen väestöstä.

Vuosikymmenen kuluttua Alfa-sukupolvi on teini-ikäinen, korkeasti koulutettu, yrittäjähenkinen ja entistä kansainvälisempi ryhmä ihmisiä. Johtajien ja markkinoijien onkin tärkeä ymmärtää tämän kasvavan ryhmän ajatuksia päästäkseen kärryille siitä, millainen tulevaisuus on.

Alfa-sukupolvi on helppo luokitella ryhmäksi, joka on lapsesta asti viettänyt aikaa älypuhelimen kanssa ja viettää tuntikausia TikTokin, YouTube-videoiden ja Snapchatin parissa. Koronapandemian keskellä kasvaneet alfat ovat tottuneet myös siihen, että koulunkäynti, yhteydenpito läheisiin ja ostokset voidaan hoitaa netissä.

Vastuullisuus ja tasa-arvo puhuttelevat alfa-sukupolvea

Tulevaa sukupolvea puhuttelee vastuullinen kuluttaminen. Alfa-sukupolvi osaa jo kyseenalaistaa perheensä kulutusvalintojen kestävyyden ja edellyttää vanhemmiltaan esimerkiksi jätteiden tarkempaa lajittelua.

Beano Studios -yhtiön tutkimuksen mukaan 40 % 6–14-vuotiaista kokee, että on heidän vastuullaan pelastaa planeetta. Lisäksi jopa 61 % on huolissaan ilmastonmuutoksesta. Ei siis ole mikään ihme, että alfa-sukupolvi muistuttelee perheenjäseniään kulutusvalintojen kestävyydestä.

Monelle alfalle myös tasa-arvoon liittyvät kysymykset ovat tärkeitä; ihmiset halutaan nähdä tasa-arvoisina.

Miten alfa-sukupolvi viettää aikaa? 

Alfa-sukupolven vanhemmat – usein millenniaalit – uskovat teknologian käytön olevan lastensa kehitykselle tarpeellista. Digiviihteen ympäröimänä kasvaneet alfat ovat tottuneet selaamaan videoita ja pelejä useilla laitteilla.

Alfat ovat lapsesta lähtien olleet pelien ja sosiaalisen median alustojen kautta kulttuuriltaan globaaleja ja avarakatseisia. Jo nuorena tiedetään, kuka kukin artisti on ja mikä brändi on siisti – brändejä jopa fanitetaan.

Onko brändisi valmis alfa-sukupolveen?

Miten varmistat, että brändisi puhuttelee myös alfa-sukupolvea ja säilyttää kilpailuetunsa myös 2030-luvulla? Listasimme kuusi näkökulmaa, joiden avulla ennakoit tämän tulevaisuuden kohdeyleisön käyttäytymistä.

1. Ole aito ja seiso sanojesi takana 

Mainekohujen keskellä kasvanut kriittinen alfa-sukupolvi haistaa viherpesun kaukaa. He ovat kasvaneet cancel-kulttuurin keskellä ja uskovat omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa. Jos he eivät luota brändiin, he boikotoivat sitä ja kehottavat myös vanhempiaan tekemään saman. Epäaitous, vastuun välttely ja some-myrskyt saavat alfa-sukupolven äänestämään jaloillaan. 

2. Sosiaalisen median vaikuttajat kiinnostavat

Vaikka moni somekanava on käyttöehtojen mukaan suunnattu yli 13-vuotiaille, sitä nuoremmatkin käyttävät somea paljon. Esimerkiksi vasta 9-vuotiaan yhdysvaltalaisen Ryan Kajin ”Ryan´s World” -Youtube-kanavalla on yli 30 miljoonaa tilaajaa. Erityisen nuoren kohderyhmän sisällöille on siis kysyntää – oli tilaajakunta sitten Ryanin ikätovereita tai heidän vanhempiaan.

3. Diginatiivit suodattavat mainonnan pois

Alfa-sukupolvi on tottunut navigoimaan informaatioähkyssä ja seuraamaan sisältöjä monelta laitteelta. Suomessakin tutkijat ovat pohtineet, miten jatkuva informaatiotulva vaikuttaa aivoihin. Varmaa on ainakin se, että älylaitteiden keskellä kasvaneen sukupolven huomion saavuttaminen ei tule olemaan helppoa.

Suoran luukutuksen sijaan tulevaisuutta ajatellen kannattaakin pitää mielessä sisältömarkkinoinnin idea: aidosti kiinnostavan sisällön tarjoilu houkuttelevassa muodossa.

4. Kuluttajakokemuksen personointi on oletusarvo

Wolt-lähetysten ja personoitujen limupullojen keskellä varttuneet alfat odottaa mainonnalta ja digitaaliselta ostokokemukselta vahvaa personointia. Tulevaisuuden kuluttaja on tottunut nettikäyttäytymistään tarkkaileviin algoritmeihin ja siihen, että voi tilata tuotteen kuin tuotteen omalla nimellään varustettuna.

5. Markkinoi nuorille vastuullisesti

Alfa-sukupolven edustajat ovat tällä hetkellä vasta lapsia. Alaikäisiin kohdistuvaa markkinointia arvioidaan muuta markkinointia tiukemmin, ja se on aina voitava tunnistaa helposti markkinoinniksi. Muista siis toimia vastuullisesti ja noudattaa pelisääntöjä, joita alaikäisille suunnattu markkinointi edellyttää. 

Alaikäisille ei voi esimerkiksi esittää suoria ostokehotuksia tai kehottaa häntä suostuttelemaan vanhempiaan ostamaan mainostetun tuotteen. Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta löydät yksityiskohtaiset ohjeet siihen, miten teet vastuullista markkinointia alaikäisille.

6. Ajattele pitkällä tähtäimellä

Alfa-sukupolvi ei ehkä ole brändisi avainkohderyhmää juuri nyt. Kymmenen vuoden päästä suuri osa heistä on kuitenkin jo nuoria aikuisia.

Ei siis kannata sivuuttaa tulevaisuuden kuluttajien sukupolvea, vaan tarkastella brändin kilpailukykyä heidän näkökulmastaan jo nyt. Vuosikymmenen päästä nettishoppailun keskelle syntynyt diginatiivien sukupolvi on tärkeässä roolissa päättämässä, mitkä brändit menestyvät jatkossakin.

Valmistaudu tulevaisuuden kuluttajia varten parceron avulla

Parceron avustuksella varmistat, että brändisi seisoo voittajien riveissä myös 2030-luvulla uuden sukupolven tullessa kuvioihin. Ota meihin yhteyttä, ja lähdetään yhdessä tekemään nuoret tavoittavaa markkinointia.

P.S. Lue myös muiden sukupolvien markkinointia käsittelevät blogikirjoituksemme. Olemmekin aiemmin listanneet muun muassa viisi vinkkiä markkinoinnin suunnitteluun Z-sukupolvelle.

Kiinnostuitko?

Lähteet:

Helenor Gilmour: Connecting with the Alphas – the brand power behind pester power. WARC.

Lucy Aitken (2017) Understanding generation alfa. Event Reports, MRS Kids and Youth Research, January 2017

Kuluttaja-asiamiehen linjaus: Alaikäiset, markkinointi ja ostokset. Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Mark McCrindle, Ashley Fell, Kevin Leung, Peter Chi (2020)

Understanding the future consumer. Generational insights to inform future strategies towards 2030. August 2020. McCrindle Research.

Valpuri Haapala: Onko televisio alati päällä? Professori varoittaa “heinäsirkkamieliksi” kasvavista lapsista: “Voi syntyä rauhattomia mieliä”. Mtv Uutiset.

Väestöennuste 2018–2070. Tilastokeskus.