17.05.2022

Hyvä diili ja suora viesti sulattavat kyynisen X-sukupolven sydämet

Heikki
Kyllönen

Heikki on toinen Parceron perustajista, aito visionääri ja oman tiensä kulkija. Meno on välillä sellaista, että heikompiakin hirvittää. Strategiat, konseptit, tapahtumat, visuaaliset ilmeet… Tällä miehellä on mustekalan lonkerot ja Midaksen kaltainen kosketus.

Modernien millenniaalien ja perinteisten boomerien välissä varttunut X-sukupolvi on kiinnostava sekoitus uutta ja vanhaa. Parhaimmillaan “äksille” suunnattu markkinointi ammentaa vaikutteita kummastakin suunnasta.

1. Ole selkeä ja mene suoraan asiaan

X-sukupolvelle luonteenomaista ovat realistisuus ja pragmaattisuus – jopa kyynisyys. He eivät luota netin suosituksiin yhtä paljon kuin nuoremmat ikäryhmät, eivätkä ole yhtä alttiita vaikuttajamarkkinoinnille. 

X-sukupolvelle suunnattujen markkinointiviestien kannattaa siksi olla realistisia ja lähestyä asioita ongelmanratkaisun näkökulmasta. Tämä sukupolvi arvostaa selkeyttä ja suoraan asiaan menemistä.

2. Älä kohtele heitä keski-ikäisinä 

X-sukupolveen kuuluvat ihmiset ovat myös suvaitsevaisia. He ovat vieneet eteenpäin sukupuolten välistä tasa-arvoa ja työelämän diversiteettiä.

He saattavat olla ikänsä puolesta jo keski-ikäisiä, mutta älä missään nimessä haksahda pitämään heitä vanhanaikaisina. X-sukupolvelle ikä on nimittäin vain numero, ja he käyttäytyvät kuin nuoret: rakastavat matkustamista ja aktiivista sosiaalista elämää sekä ottavat käyttöön uusia teknologioita ja sovelluksia.

generation X

3. Kunnioita yksityisyyttä

X-sukupolvi on huolissaan kyberturvallisuudesta ja pitää suuressa arvossa digitaalista yksityisyyttä. Siksi he suhtautuvat varauksella digitaaliseen mainontaan ja varovat antamasta netissä liikaa tietoja itsestään. Pidä siis huoli, että mainontasi näyttää luotettavalta – hähmäiset kalasteluyritykset he sivuuttavat saman tien.

4. Hyödynnä kanta-asiakkuusohjelmia

X-sukupolvi rakastaa hyviä diilejä. Koukuta heidät kanta-asiakasohjelmilla ja palkitse hyvillä eduilla. He myös tarkkailevat sähköpostiaan nuoria tiuhempaan tahtiin, joten esimerkiksi kanta-asiakasohjelmaan yhdistetty sähköpostimarkkinointi on potentiaalinen tapa tavoittaa X-sukupolvi.

5. Valitse oikeat kanavat

Useimmat X-sukupolvesta viettävät aikaa Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa. Heitä kiinnostavat käytännönläheiset how to -tutoriaalit ja opastava, kouluttava sisältö. Hyödynnä myös nostalgiaa – vetoa X-sukupolveen esimerkiksi heidän nuoruusvuosiensa musiikilla ja muodilla.

Älä kuitenkaan väheksy perinteisiä massamediakanavia. Vähän millenniaalia ja vähän boomeria yhdistävät X-sukupolven edustavat ovatkin hyvä kohderyhmä monikanavaiselle markkinoinnille: heidät tavoittaa sekä televisiolla, printillä että digillä.

Lue myös aikaisempi kirjoituksemme: Tavoita ikinuori X-sukupolvi monikanavaisella markkinoinnilla

Parcerolta toimiva digimarkkinointi ja sisällöntuotanto X-sukupolvelle

Jos tarvitset apua X-sukupolven tavoittamiseen tehokkaalla markkinoinnilla, olemme käytettävissäsi.  Ota meihin yhteyttä ja katsotaan, miten päästään yhdessä alkuun! 

Lue lisää: Jaa mikä boomer? Tätä suuret ikäluokat odottavat markkinoinnilta

Lue lisää: Mikä ihmeen generaatio tekoäly?

Kiinnostuitko?

LÄHTEET

  • WARC Best Practice (2020) What we know about marketing to Generation X. 
  • Mark McCrindle, Ashley Fell, Kevin Leung, Peter Chi (2020) Understanding the Future Consumer. McCrindle Research.