04.10.2024

Markkinointi­strategia rakennetaan vankalle perustukselle

Julia
Helenius

Julia on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija tois pualt jokke. Siis Turusta. Julia on kiinnostunut työskentelemään erilaisten brändien kanssa ja päätyikin tutkimaan Pro gradu -tutkielmassaan keinoja mitata digitaalisen markkinoinin vaikutuksia brändiin.

Tuurilla ne laivatkin seilaa, sanotaan, mutta onko pelkkä onni tarpeeksi, kun puhutaan menestyvästä markkinoinnista? Kilpaillulla markkinakentällä menestyminen vaatii enemmän kuin sattumaa.  Tässä blogissa pureudumme siihen, miten luodaan markkinointistrategia, joka vie kohti kestävää kasvua.

Markkinointistrategia tarvitsee vankan pohjan

Toimiva ja pitkäikäinen strategia tarvitsee perustuksen, jonka päälle se rakennetaan. Perustuksena toimivat yrityksen liiketoiminnalle asetetut tavoitteet, brändin arvolupaus ja näkemys markkinoinnin ja markkinan nykytilasta. Jos perustuksen teossa hosutaan, myöhemmin koko rakennelma voi kaatua. Aloitetaan pohjatietojen keräämisellä: 

1. Nykytila-analyysi

Nykytilan määrittelyssä voidaan aloittaa pohtimalla omaa toimintaa. Miten markkinoinnilla menee nyt? Mennyttä ja nykyhetkeä miettimällä voidaan tunnistaa kipukohtia, joihin markkinointistrategialla voidaan löytää selkeyttä. Oman markkinoinnin analysoinnin lisäksi nykytila-analyysiin on hyvä sisällyttää kilpailijoiden ja markkinan analyysiä. Mitkä ovat kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet? Miten he tavoittavat asiakkaansa? Kilpailijoiden analyysi auttaa sinua tunnistamaan erottautumistekijät ja löytämään oman markkinaraon. Markkina-analyysi antaa taas kuvan siitä, miten ala kehittyy, mitkä ovat alan trendit ja minkälaisia uusia mahdollisuuksia tai uhkia voi olla horisontissa. 

2. Liiketoiminnan tavoitteet

Mitkä ovat liiketoiminnan tavoitteet? Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista. Markkinoinnin tehtävänä on tukea näitä tavoitteita – oli kyseessä sitten asiakasmäärän kasvattaminen, brändin tunnettuuden lisääminen tai uusien markkinoiden valloitus. 

3. Tavoiteyleisön määrittely

Käsitys siitä, kenelle markkinointia tehdään, on ratkaisevaa onnistuneen strategian kannalta. Kuka on yrityksesi ihanneasiakas? Mitkä ovat heidän tarpeensa, kipupisteensä ja ostokäyttäytymisensä? Segmentoi kohdeyleisösi ja analysoi heidän käyttäytymistään, jotta voit kohdentaa viestisi mahdollisimman tehokkaasti. Eri kohderyhmiä miettiessä on hyvä tunnistaa myös asiakkaiden ostopolun vaiheet.

4. Brändin arvolupaus ja kilpailuedut

Selkeä viesti ja arvolupaus ovat strategian perusta. Yritykselle itselleen tulee olla kirkasta, mikä tekee sen tuotteista tai palveluista ainutlaatuisia ja miksi asiakkaiden pitäisi valita se kilpailijoiden sijaan. Jos brändi ei ole houkutteleva tai auta erottumaan kilpailijoista, brändiuudistus voi tulla tarpeeseen. 

Kun pohjatiedot ovat kasassa, seuraava askel on siirtyä miettimään tulevaisuutta. Markkinointistrategiaa luotaessa on syytä pohtia nykytilan lisäksi tulevia näkymiä ja tahtotilaa, mihin halutaan päätyä. Nykytila-analyysistä saatua tietoa voidaan peilata tahtotilaan. Miten aiomme jatkossa toimia? Mitkä ovat kehittymisen suunnat ja mahdollisuudet? Miten markkinointi auttaa kehittymisessä? 

Asiakkaisiin liittyen kannattaa miettiä, miten tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita ja pitää nykyiset mukana? Ketkä ovat brändin asiakkaita tulevaisuudessa? Mitä lisäarvoa tuotamme asiakkaillemme tulevaisuudessa? Miksi asiakas ostaa tulevaisuudessa juuri tämän tuotteen? Kun markkina- ja kilpailija-analyysissä on kartoitettu muiden tekemistä ja trendejä, voidaan löytää keinot erottautua kilpailijoista entistäkin paremmin. Samalla saadaan vihjeitä siitä, miten pysyä asiakkaiden mielestä validina muuttuvassa markkinassa.

Kukaan ei ole ennustaja, mutta tulevaisuuden visiointi on tärkeää. Jos visiointi tuntuu haastavalta, voit pyytää Parcerolta asiantuntijat avuksesi. Järjestämme markkinointistrategian luomisen pohjaksi työpajoja, joissa käydään yllä olevat kohdat huolellisesti läpi.

Seuraavaksi lähdetään suunnittelemaan markkinoinnin keinoja ja tavoitteita, joilla tulevaisuuden näkymät tehdään todeksi.

Markkinoinnin tavoitteet ja markkinointisuunnitelma

Pohjatietojen ja tulevaisuuden vision avulla voidaan asettaa konkreettiset ja mitattavat markkinointitavoitteet, jotka tukevat liiketoiminnan laajempia tavoitteita. Markkinointitavoitteiden asettamisessa OKR-malli (Objectives and Key Results) on erinomainen työkalu. OKR-mallin avulla voidaan määritellä selkeät, mitattavat tavoitteet ja tarkentaa keskeiset toimenpiteet niiden saavuttamiseksi. Jos esimerkiksi markkinointistrategian tavoitteena on brändin tunnettuuden kasvattaminen, avaintuloksia voivat olla kasvavat verkkosivujen kävijämäärät tai sosiaalisen median seuraajien lisääntyminen. Avaintulosten avulla pystytään todentamaan, miten markkinointitoimenpiteet onnistuvat. Me Parcerolla olemme onnistuneet asiakkaidemme kanssa tehostamaan ja selkeyttämään markkinointia OKR-mallin avulla, koska tavoitteiden ja avaintulosten myötä fokus pysyy selkeänä. Lue lisää markkinoinnin tavoitteiden seurannasta ja analytiikasta. 

Kun tavoitteet on selkeät, markkinointistrategiassa määritellään keinot tavoitteiden saavuttamiseksi. Keinoihin liittyvät niin kanavavalinnat kuin sisällöt. Valitaan kanavat, joissa markkinointia toteutetaan. Valitut kanavat tulisi perustua näkemykseen siitä, missä kohdeyleisö viettää aikaa ja mistä kanavista heidät voidaan tehokkaimmin tavoittaa.  Markkinoinnin toimenpidesuunnitelmassa määritellään, millaisia sisältöjä julkaistaan missäkin kanavassa ja kuinka usein, miten eri asiakassegmenteille viestitään. Sisältöjen yhteydessä on hyvä vaiheistaa markkinointia ostopolun eri vaiheisiin. Lue lisää sisällöistä ja sisältöstrategian luomisesta.

Strategiassa markkinoinnin toimenpidesuunnitelma voi olla toimenpiteiden osalta ylätasoinen, jolloin suunnitelmia tarkennetaan kampanjakohtaisesti tai vuosittain. Toinen vaihtoehto on muodostaa hyvinkin tarkkaan määritelty markkinoinnin tekemisen ohjeisto. Oli strategia sitten ylätasoinen tai tarkempi, on muistettava ottaa kantaa resursointiin. Mitä resursseja tarvitaan, jotta tavoitteisiin päästään?

Lue lisää: Miten tehdään hyvä markkinoinnin vuosisuunnitelma?

Lue lisää: Miten tehdä onnistuneesti sisältö­markkinointia?

Yleisimmät kipukohdat markkinointistrategiassa ja ratkaisuideat

Markkinointistrategian luomisessa ja toteuttamisessa yritykset kohtaavat usein haasteita, jotka voivat estää strategian onnistumisen tai tehon. Yksi tyypillisimmistä ongelmista on epämääräiset tavoitteet, mikä johtaa siihen, että markkinointitoimenpiteet eivät ole johdonmukaisia, ja tuloksia on vaikea mitata. Ratkaisuna on asettaa mahdollisimman tarkkaan määriteltyjä, realistisia, mitattavia ja aikataulutettuja tavoitteita. Esimerkiksi ”Lisää verkkosivun liikennettä 15 % seuraavan kuuden kuukauden aikana” on selkeämpi tavoite kuin pelkkä ”lisää liikennettä”. Lue koko 10 kohdan listaus markkinointistrategian kipukohdista ja niiden ratkaisuista.

Apua markkinointistrategian tekoon

Jos napakasta ohjeistuksesta huolimatta tuntuu siltä, että yrityksesi markkinoinnin strategian hiominen yhdessä Parceron asiantuntijoiden kanssa olisi paikallaan, lähetä meille kaveripyyntö niin jutellaan 🫶

Miksi kaveripyyntö? Koska Parcero on kolumbialainen slangisana, joka tarkoittaa hyvää ystävää. Me parcerot pidämme ystävinä niin asiakkaitamme kuin tiimikavereitamme. Uskomme yhdessä tekemisen voimaan ja sen tuomaan lisäarvoon.

Haluatko kuulla lisää?