20.09.2024

Miten Spotify-mainonta voi täydentää markkinointiasi?

Sini
Ketonen

Sini vastaa asiakkaidemme digitaalisen mainonnan toteutuksesta hyödyntäen oppeja menneestä, mutta pitää mielen avoinna uusille ideoille. Hän inspiroituu uuden oppimisesta, tulosten analysoinnista, ratkaisujen löytämisestä ja luottaa tiimityöskentelyn voimaan.

Spotify on monella suomalaisella päivittäisessä käytössä oleva suoratoistopalvelu, joka tarjoaa käyttäjilleen laajan valikoiman musiikkia sekä podcasteja. Alustan parissa voi uppoutua fiilistelemään, viihtyä porukalla tai kehittää itseään. Aktiivisia Spotifyn käyttäjiä on Suomessa noin 2,4 miljoonaa ja Spotify-mainonnalla voidaan tavoittaa palvelun ilmaisversiota käyttävät kuuntelijat, joita on noin 40 % kaikista Spotifyn käyttäjistä.

Tavoita nuoret audion avulla

Audion ja erityisesti podcastien kulutus on kasvanut Euroopassa huimaa vauhtia viime vuosina. Jopa 82 % suomalaisista kuuntelee digitaalista audiota viikoittain. Digitaalisen audion suurkuluttajia ovat erityisesti alle 34-vuotiaat. Spotify-mainonta onkin tehokas keino, kun halutaan saada nuoremman kohdeyleisön huomio. Audiomainonta erottuu edukseen moniin muihin medioihin verrattuna, sillä sen huomioarvo on korkea, ja mainonnan muistaminen on erityisen vahvaa digitaalisessa audiossa.

Lue myös: Jodel – loistava kanava nuoren kohderyhmän tavoittamiseen

Kasvata brändisi tunnettuutta – Aloita spotify-mainonta

Mainonta Spotifyssa toimii erinomaisesti esimerkiksi radiokampanjan rinnalla brändin tunnettuuden ja tietoisuuden kasvattamisessa. Tai kun kaivataan podcastille uusia kuuntelijoita, voidaan mainonnalla ohjata kiinnostuneita kuuntelijoita suoraan ohjelman pariin ja kasvattaa ohjelman yleisöä. Spotify-mainonta on usein kustannustehokasta ja alkuun päästään jo pienelläkin budjetilla.

Lue myös: Tietoisuuden kasvattamisella kohti tasaisempaa myyntiä – Panosta markkinoinnissa ostopolun brändillisempiin vaiheisiin

Spotify-mainontaa voidaan kohdentaa iän ja sukupuolen lisäksi muun muassa kiinnostuksen kohteiden tai musiikkimieltymysten mukaan. Mainontaa ei kuitenkaan kannata rajata liian suppealle yleisölle, jotta tavoittavuus ei jää turhan pieneksi.

Jos käytössäsi ei vielä ole valmista audiomainosta, ei hätää! Spotifyn omalla työkalulla voimme helposti luoda juuri tarpeisiisi sopivan mainoksen, olipa kyseessä podcastin promootio tai muu viesti, jonka haluat välittää yleisölle. Audiomainoksen rinnalla voidaan Spotifyssa hyödyntää myös videomainosmuotoa, joten äänen lisäksi saadaan kiinnitettyä käyttäjän huomion liikkuvalla kuvalla.

Vinkit onnistuneeseen Spotify-mainontaan:

  1. Pidä viestit ytimekkäinä

Älä rönsyile, vaan keskity olennaiseen: tiivistä viestisi maksimissaan 30 sekunnin mittaiseen audiospottiin. Muista myös tuoda brändin nimi selkeästi esille ja käytä kohderyhmääsi puhuttelevaa kieltä ja äänensävyä.

  1. Optimoi visuaalinen ilme

Käydä mainoksissa brändisi ja kampanjakonseptisi mukaista ilmettä, jotta mainokset ovat tunnistettavia ja ilme on yhtenäinen muiden kanavien kanssa. Älä unohda selkeää call-to-actionia – kerro kuulijalle selvästi, mitä haluat hänen tekevän.

  1. Testaa, opi ja optimoi 

Eri kohderyhmien ja mainosversioiden testaaminen auttaa löytämään toimivimmat ratkaisut. Spotifyn mainostenhallinnan avulla kampanjoiden muokkaaminen on helppoa, joten seuraa kampanjoiden suorituskykyä ja tee tarvittavia säätöjä, kun opit, mikä toimii parhaiten brändillesi ja yleisöllesi.

PAM hyödynsi Spotifyta menestyksekkäästi

Osana laajempia kampanjakokonaisuuksia olemme toteuttaneet useita audiomainoksia Palvelualojen ammattiliitto PAMille. Näitä mainoksia on esitetty perinteisten radiokanavien lisäksi Spotifyssa, mikä on mahdollistanut entistä laajemman ja kustannustehokkaamman yleisön tavoittamisen. Erityisesti Spotify-mainonta on auttanut meitä tavoittamaan nuorempia kohderyhmiä, kuten opiskelijoita.

Tänä vuonna PAM on myös julkaissut Myyttejä ja Totuuksia -podcast-sarjan, joka käsittelee muun muassa palvelualojen ammattilaisten arkea. Olemme hyödyntäneet Spotify-mainontaa podcastin kuuntelijakunnan kasvattamisessa. Mainoksen suunnittelussa käytimme Spotifyn audiotyökalua, minkä ansiosta kampanja saatiin käyntiin ketterästi ilman mittavia tuotantokustannuksia.

Tutustu myös Palvelualojen ammattiliitto PAMille tehtyyn brändiuudistukseen.

AUDIOMAINONTA osaksi markkinointimixiä?

Vaikuttavan markkinointiviestinnän lähtökohtana on taitaa yhtenäisesti koko asiakkaan ostopolku: bränditunnettuus, tuotetietoisuus, oston harkinta, myynnin aktivointi ja nurturointi. Saat meiltä tämän kokonaisuuden saumattoman hallinnan. Teemme kattavat mediasuunnitelmat ja viemme viestin strategisesti valittuihin kanaviin ja asiakkaan ostopolun eri vaiheisiin optimoiduin sisällöin. Lue lisää markkinoinnista eri medioissa ja ota yhteyttä!

Lue myös: Tupla vei brändimainonnan onnistuneesti radioon

Haluatko kuulla lisää?