27.10.2022

Vaikuttaja­markkinointi kasvattaa suosiotaan edelleen

Anna
Laakso

Anna on vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija ja vastaa asiakkaidemme laadukkaista ja tuloksellisista vaikuttajayhteistöistä. Anna inspiroituu brandmatcheistä ja hyvin tuotetuista kampanjoista, joista hyötyy niin asiakas kuin vaikuttajakin.

Jokaisella meistä on mahdollisuus luoda oma media ja tuottaa haluamaamme sisältöä sosiaaliseen mediaan. Tämän myötä myös vaikuttajien merkitys markkinoinnissa on noussut suureen suosioon.

Miksi vaikuttajamarkkinointi kannattaa aloittaa viimeistään nyt?

Vaikuttajamarkkinoinnista on tullut viime vuosina yhä yleisempi markkinointistrategia, ja sen suosio on kasvanut dramaattisesti myös pandemian aikana. Yritykset tekevät yhteistyötä suosittujen sisällöntuottajien ja sosiaalisen median henkilöiden kanssa tavoittaakseen laajemman yleisön ja mainostaakseen tuotteita suositusten kautta.

Vaikuttajien mielipiteillä ja suosituksilla on merkittävä rooli ideoiden jakamisessa ja markkinointiviestien välittämisessä kuluttajille. Vaikuttajat koetaankin usein melkeinpä kavereiksi ja kuluttajat uskovat tuntevansa vaikuttajat. Tästä syystä heihin on hyvin helppo samaistua ja mielipiteitä kuunnella – ihan kuin oma kaveri suosittelisi tuotetta. Aitous, brändin sopivuus ja pitkäaikainen kumppanuus ovat avain onnistuneeseen vaikuttajamarkkinointiin.

Vaikuttajat voivat auttaa yritystäsi tavoittamaan suuremman yleisön, lisäämään verkkosivuston liikennettä ja kannustamaan suoriin toimiin, kuten myyntiin ja latauksiin. Toimimalla oikeiden vaikuttajien kanssa ja jakamalla oikeanlaista sisältöä yritykset voivat kannustaa kuluttajia muokkaamaan brändiään ja osallistumaan myös sen kehittämiseen.

Miten onnistun vaikuttajamarkkinoinnissa?

Onnistunut kampanja vaatii selkeät tavoitteet, kohderyhmän ja sitä kautta valittavat, brändille sopivat vaikuttajat sekä tehokkaat kanavat. Niin kuin markkinoinnissa yleensäkin myös vaikuttajamarkkinoinnissa on tärkeää valita oikea kohderyhmä. Ketä halutaan tavoittaa, miten halutaan tavoittaa ja missä halutaan tavoittaa? 

Vaikuttajien valinnassa kannattaa myös huomioida sukupolvien eroavaisuudet. Y- ja Z-sukupolvet seuraavat keskimäärin 10–19 vaikuttajaa sosiaalisessa mediassa, mutta Iso-Britannian luovan toimiston We Are Socialin tekemän tutkimuksen mukaan, julkisuuden henkilöt ja megavaikuttajat eivät vaikuta Z-sukupolveen samalla tavalla kuin Y-sukupolveen. Zetat arvostavat aitoutta ja vastuullisuutta ja tutkimuksen mukaan he vaikuttuvat enemmän mikrovaikuttajista – vaikuttajista, jotka luovat aitoa, uskottavaa ja luovaa sisältöä, johon on helppo samaistua. Vaikuttajamarkkinointia tehdessä, muista aina asettua kohderyhmän saappaisiin. 

Muista myös, että vaikuttajille tulee maksaa sisällöistä asianmukainen korvaus. Vaikuttajat tekevät arvokasta työtä osana yrityksesi brändimielikuvaa ja ansaitsevat työstään asianmukaisen korvauksen. Pelkkä tuotepalkkio ei enää nykypäivänä riitä, sillä vaikuttajan tulee lain mukaan maksaa tuotteesta myös vero. Toimivan ja hyvän vaikuttajamarkkinoinnin kulmakivinä onkin aitous, luottamus ja eettisyys. Vastuullisesta vaikuttajamarkkinoinnista voit lukea lisää Eveliinan kirjoittamasta blogista.   

Vaikuttajamarkkinoinnin trendit

Kuluttajat kyllästyvät nopeasti trendeihin ja siksi ne vaihtuvat hyvin nopeasti. Trendit kulkevat usein ympyrää ja moni 80- tai 90 -luvun trendi on palannut takaisin 2020-luvulla. 

Myös sosiaalisen median trendit muuttuvat hyvin nopeasti, joten niiden seuraaminen ja ymmärtäminen vaikuttajamarkkinoinnissa on tärkeää. Vaikuttajakulttuuri sellaisena kuin sen nykyään tunnemme on tulossa ensimmäisen vaiheensa loppua kohti ja aikaisemmin trendannut siloiteltu ja epäaito sisältö on siirtymässä pois. 

Instagram on tällä hetkellä suosituin vaikuttajamarkkinoinnin kanava, mutta vaikuttajamarkkinointia tehdään paljon myös muissa kanavissa, kuten LinkedInissä, Facebookissa ja TikTokissa. Erityisesti TikTokissa vaikuttajamarkkinointi on kovassa nousussa ja vaikuttajamarkkinointia tehdään yhä enemmän myös siellä. Vaihtuvat ja mukaansa tempaavat trendit ovat TikTokissa tärkeässä roolissa ja vaikuttajan sekä markkinoijan onkin tärkeää pysyä trendien perässä, jotta sisältö on mahdollisimman toimivaa kohderyhmälle. 

Tämän hetken trendit: 

  • Nano- ja mikrovaikuttajien käyttö
  • Videosisällöt, mm. TikTok ja IG Reels
  • Aitous, ei liian siloiteltua sisältöä
  • Pidemmät/jatkuvat yhteistyöt ja brändilähettiläät

Muista myös, että vaikuttaja tuntee omat seuraajansa – anna siis vaikuttajan luovuudelle tilaa ja muista kuunnella hänen ajatuksiaan! Jos tarvitset apua vaikuttajamarkkinoinnin suunnitteluun, Parceron asiantuntijat ovat apunasi. Ota meihin yhteyttä ja katsotaan yhdessä, miten voimme auttaa!

Lähteet

https://www.warc.com/newsandopinion/opinion/whats-fashionable-in-influencer-marketing-right-now/5539

https://www.warc.com/content/article/jar/what-drives-consumers-to-engage-with-influencers-segmenting-consumer-response-to-influencers-insights-for-managing-social-media-relationships/141336

https://www.warc.com/newsandopinion/opinion/how-to-use-influencer-marketing-to-grow-your-new-brand/5673

https://www.warc.com/content/article/bestprac/what-we-know-about-influencer-marketing/133126

Apua vaikuttajamarkkinointiin?