Nuori Yrittäjyys ry

Nuori Yrittäjyys ry:n brändiuudistus

Asiakas

Nuori Yrittäjyys ry

Palvelut

Brändin määrittely ja identiteetti
Asiakas- ja sidosryhmätutkimus
Uusi visuaalinen ilme kaikkiiin kohtaamispisteisiin

Brändiuudistuksessa Nuori Yrittäjyys ry:n ytimestä kirkastui tulevaisuustaidoilla varustetut nuoret

Nuori Yrittäjyys ry on voittoa tavoittelematon yrittäjyyskasvatuksen järjestö, joka tarjoaa lasten ja nuorten yrittäjyys-, työelämä- ja taloustaitoja tukevia ohjelmia kouluille ja oppilaitoksille. Järjestön tavoitteena on, että kaikki lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden oppia tärkeitä tulevaisuuden taitoja tasavertaisesti ympäri Suomea. 

Olemme tosi tyytyväisiä ilmeeseen, jota voi soveltaa moniin tarpeisiin ja joka on tuonut kaivattua yhtenäisyyttä toimintaamme!

Kaisa Huikuri

Viestintä- ja markkinointipäällikkö
Nuori Yrittäjyys ry

Haaste

Nuori Yrittäjyys on osa kansainvälistä Junior Achievement -verkostoa, joka on suurimpia yrittäjyyskasvatuksen vaikuttajia. Kattojärjestö oli uudistamassa visuaalista ilmettään ja Nuori Yrittäjyys halusi luoda brändiuudistuksen rinnalle kattavan brändioppaan sekä selkeyttää omaa brändihierarkiaansa. Brändin kirkastaminen, viestinnän johdonmukaistaminen ja kokonaisuuden yhtenäistäminen olivat kaksikieliselle järjestölle tärkeät tavoitteet, sillä vuosien varrella eri oppimisohjelmista ja tapahtumista oli syntynyt kattobrändistä erillisiä kokonaisuuksia ja alabrändejä. 

ratkaisumme

Brändityön myötä tarkoituksena oli synnyttää Nuori Yrittäjyys ry:lle selkeä brändihierarkia, identiteetti, visuaalinen ilme, brändiohjeisto, lomakkeistopohjat sekä uusien nettisivujen look & feel. 

Työ aloitettiin toteuttamalla taustoittava tutkimus kohderyhmäymmärryksen syventämiseksi ja suunnittelutyön tueksi. Tutkimusvaiheen tavoitteena oli selvittää nykytila ja tunnistaa, mistä tekijöistä brändin ydin rakentuu. Tutkimuksen lisäksi osallistimme Nuori Yrittäjyys ry:n henkilöstöä yhteisissä työpajoissa, jotta saimme kaikki tarvittavat työkalut ja tärkeät näkemykset brändin kehittämiseen. 

Tutkimuksen ja brändityöpajojen pohjalta brändin toiminnan keskiöksi nousi tulevaisuustaidoilla varustettu nuori, sillä järjestö innostaa lapsia ja nuoria löytämään omat vahvuutensa tekemällä oppien, ja tuo varmuutta tulevaisuuteen edistämällä uusien taitojen oppimista. Näin syntyi myös lupaus Tekemällä innostuu.

Järjestön viimeisimmästä visuaalisesta uudistuksesta oli vierähtänyt jo yli kolme vuosikymmentä, eikä laajaksi muotoutunut väripaletti ollut enää selkeästi hallittava. Rakensimme brändin uuden identiteetin ja visuaalisen ilmeen soveltamalla kattojärjestön brändiuudistuksesta saatuja raameja – kansainvälistä logoa ja sinisiä päävärejä. Uusi ilme haluttiin pitää raikkaana, jonka vuoksi sinisten päävärien rinnalle tuotiin iloisia ja pirteitä pastellivärejä. Lempeät pastellivärit kuvaavat helposti lähestyttävyyttä ja kun niitä käytetään kuvituksen kanssa, ilmeestä tulee leikkisä ja trendikäs. Kattojärjestön käyttämän fontin rinnalle toimme näyttävän ja trendikkään otsikkofontin, joka nostaa iloisen väripaletin vielä uudenlaisella tavalla esille.

Osana kokonaisuutta suunnittelimme brändin tarpeisiin personoidut ikonit sekä geometrisistä muodoista syntyvät kuvitukset. Ikonit suunniteltiin visuaalisen viestinnän eri käyttötarkoituksiin ja kiteytystä vaativiin tilanteisiin, kun taas kuvituksilla ilmennetään oppimisohjelmien moninaisuutta ja sitä, kuinka asiat loksahtavat paikalleen. Palapeli-grafiikan voi helposti irrottaa osiin ja sitä voidaan käyttää myös yksittäisinä kuvituselementteinä tai rajaamassa eri osioita. Grafiikkaa käytettiin esimerkiksi asiakirjapohjissa, kahvimukeissa ja kirjekuorissa kuosina.

Tulokset

Pian brändiuudistuksen jälkeen vanhat vihreät hupparit vaihtuivat nopeasti siniharmaisiin. Koko Nuori Yrittäjyys ry:n porukka on ottanut uudistuksen ilomielin vastaan ja uusi ilme on jalkautettu menestyksekkäästi kaikkiin materiaaleihin ja kohtaamispisteisiin.

”Brändiuudistuksen alussa toteutettu laadullinen kyselytutkimus tuotti tärkeää tietoa koko hankkeen kannalta. Saimme palautetta meihin liitetyistä mielikuvista, mitä Parcero hyödynsi brändi-identiteetin ja kiteytysten suunnittelussa. Lisäksi Parceron tiimin toteuttamat työpajat henkilökunnallemme tuottivat tärkeitä suuntaviivoja brändin uudistamiseen. Olemme tosi tyytyväisiä ilmeeseen, jota voi soveltaa moniin tarpeisiin ja joka on tuonut kaivattua yhtenäisyyttä toimintaamme!”
Kaisa Huikuri, Viestintä- ja markkinointipäällikkö

Brändin kirkastusta vailla?