14.03.2023

Sivustouudistus ja SEO: näin säilytät hakukoneliiken­teen

Parcero

Maksuton hakukoneliikenne on todennäköisesti sivustosi suurin liikenteen lähde. Mitä, jos innolla odottamasi sivustouudistus tuhoaa hakukonenäkyvyyden? Tässä artikkelissa kerromme, miten säilytät sivustosi hakutulosten kärjessä.

(Artikkeli julkaistu alun perin 03/2019, tiedot päivitetty 03/2024)

Kolme keskeisintä asiaa, jotka vaikuttavat sivuston sijoittumiseen Googlen hakutuloksiin, ovat lyhyesti sanottuna sisältö, linkit muualta verkosta ja rank brain. Rank brain on Googlen koneoppimisen teknologia. Sen tarkoituksena on painottaa hakutulossijoitusten järjestämisessä sitä, kuinka upean käyttökokemuksen hakutulos tarjoaa.

Kun sivusto uudistuu – urlit vaihtuvat, rakenne muuttuu, sisällöt uudistuvat, tekninen alusta vaihtuu – hakukoneliikenne voi pudota dramaattisesti. Käymme läpi keskeisimmät osa-alueet – sisällöt, linkit ja käyttökokemuksen – joista tulee pitää huolta sivustouudistuksessa.

Näin päätät, mitkä sisällöt säilytetään uudistuksessa

Vanha sivusto saattaa olla metsittynyt, ja sisältöjen poistaminen houkuttelee. Tässä on hakukonenäkyvyyden kannalta iso riski. Kun potentiaalisten aloitussivujen määrä pienenee, myös hakukoneen kautta tuleva liikenne loppuu. Perinteisen sivuston muutos yksisivuiseksi (niin kutsuttu one pager) on melko varma keino leikata sivuston liikenteestä noin kolmannes pois.

Ennen uudistusta on tarpeen tehdä sisällön arviointi, jotta tiedät varmasti, mitkä sisällöt kannattaa säilyttää ja mitkä voi poistaa. Sisällön arvioinnin voi tehdä sivu kerrallaan hyvin perusteellisesti tai isomman sivuston kohdalla sisältötyypeittäin. Arvioinnin perusteella on helppo tehdä sisältösuunnitelma kuukausiksi eteenpäin, kun kehitettävät ja uudet sisältötarpeet on kartoitettu.

Lue myös: Miten tekoäly tehostaa verkkosivujen sisällöntuotantoa ja haku­koneoptimointia?

hakukoneliikenteen säilyttäminen

Säästä nämä sisällöt hakukonenäkyvyyden vuoksi

  • Sivut, jotka sijoittuvat hyvin hakutuloksiin (esimerkiksi sijoille 1–5). Tarvitset pohjaksi avainsanatutkimuksen liiketoiminnallesi keskeisistä termeistä. Hakutulossijoitusten tarkistamiseen tarvitaan erillinen sovellus (esimerkiksi Ahrefs tai SEMrush).
  • Sivut, jotka ovat suosituimpia maksuttoman hakukoneliikenteen aloitussivuja. Tämän näet sivustosi kävijäseurannasta, kuten Google Analyticsistä.
  • Sivut, joille johtaa eniten linkkejä muualta verkosta. Linkkien määrän ja niiden kohdesivut saat selville erillisellä sovelluksella (esimerkiksi Ahrefs tai Majestic).

Nämä sisällöt muodostavat hakukoneoptimoinnin näkökulmasta sivustosi kovan ytimen. Niitä ei kannata muuttaa uudistuksen yhteydessä kovin paljon, jos se ei ole välttämätöntä. Jatkossa niitä kannattaa tietysti kehittää entistä paremmiksi.

Lue myös: Mikä on avainsanatutkimus ja miksi se kannattaa tehdä?

Estä linkkien katkeaminen

Uudistuksessa sivujen osoitteet eli urlit voivat muuttua tai osa vanhoista sivuista poistuu kokonaan. Jokainen vanhan sivuston osoite tulisi ohjata vastaavalle uuden sivuston sivulle niin, että käyttäjät ja hakurobotit pääsevät perille.

Uudelleenohjaukset paikoilleen

Uudelleenohjauksia varten tarvitset listauksen sivustosi kaikista sivuista. Tämä on helppoa tehdä käyttämällä crawler-sovellusta (esimerkiksi Screaming Frog). Uudelleenohjaukset kannattaa toteuttaa suoraan palvelimelle 301-uudelleenohjauksina.

HTTP-status 301 merkitsee pysyvää uudelleenohjausta. Google on ilmoittanut käsittelevänsä väliaikaisia 302-uudelleenohjauksia samalla tavalla. Yleisesti parhaana käytäntönä pidetään edelleen 301-ohjausten käyttöä.

Tärkeää on ohjata vanhat osoitteet mahdollisimman hyvin niitä vastaaviin uusiin sisältöihin. Usein looginen ohjauspaikka voi olla vastaava osio uudella sivustolla. Joskus pitää tyytyä ohjaamaan vain etusivulle.

Muista myös, että uudet osoitteet on päivitettävä esimerkiksi kaikkiin Google Ads -mainoksiin tai sosiaalisen median kanavissa pyöriviin kampanjoihin.

Toimi näin kokonaan poistuvien sisältöjen kohdalla

Jos jokin sisältö poistuu kokonaan eikä vastaavaa sisältöä tule enää koskaan, urlin statuskoodiksi voi merkitä 410, jolloin Google pudottaa sen pois indeksistä. Jos jokin sellainen sisältö on välttämätöntä poistaa, johon johtaa paljon linkkejä, kannattaa ottaa yhteyttä laadukkaimpien linkittävien sivustojen ylläpitäjiin ja ehdottaa linkin päivittämistä kohdistumaan uuteen, vastaavaan sisältöön.

Joskus voi kuitenkin käydä niin, että käyttäjä löytää jostakin sivustollesi johtavan urlin, jota vastaavaa sisältöä ei enää ole, ja vastassa on 404-sivu. Pyri kääntämään tämä pettymys eduksesi. Tee räätälöity, jopa käyttäjää ilahduttava 404-virhesivu, jonka kautta hän pääsee joka tapauksessa siirtymään eteenpäin.

Varmista mahdollisimman onnistunut käyttökokemus

Hyvä käyttökokemus on merkittävä osa hakukoneoptimointia. Optimointiahan ei tehdä hakukoneita, vaan käyttäjiä varten. Käyttökokemuksen muodostumiseen vaikuttaa hakukoneoptimointi kokonaisuutena (löydettävyys), mutta siihen voi vaikuttaa myös hakukoneoptimoinnin keskeisimmillä osa-alueilla: aidosti hyödyllisillä sisällöillä, tunnettuutta tuovilla linkeillä ja onnistuneella teknisellä toteutuksella.

Sisältöjen ja linkityksiin vaikuttavien url-osoitteiden lisäksi sivustouudistuksen yhteydessä muuttuu usein myös sivuston visuaalinen ilme, rakenne ja mahdollisesti myös sisällönhallintajärjestelmä. Nämä vaikuttavat suoraan käyttökokemukseen.

Sivuston nopeuden kehittäminen

Yksinkertaistetusti rank brain -teknologia analysoi käyttäjän vuorovaikutusta hakutulossivun kanssa. Jos käyttäjä palaa nopeasti takaisin hakutulossivulle, se on Googlelle signaali, ettei hakutulos tarjonnut käyttäjälle sitä, mitä hän oli etsimässä.

Nopean paluun syy voi huonoimmassa tapauksessa olla se, että sivusto ei lataudu riittävän nopeasti, ja käyttäjän kärsivällisyys loppuu tai hän kokee, ettei sivusto tunnu luotettavalta. Sivustouudistuksen yhteydessä on tärkeää pyrkiä optimoimaan sivuston latausnopeutta. Latausnopeuden analysoinnissa pääsee hyvin alkuun esimerkiksi Googlen PageSpeed Insights -analyysin avulla.

Sivuston indeksoitavuus ja käyttäjien johdattaminen eteenpäin

Rank brain -teknologia kiinnittää huomiota myös siihen, mitä hakutulosta käyttäjät klikkaavat. Tämän vuoksi on tärkeää pyrkiä kasvattamaan klikkiprosenttia hakutuloksissa ja tietenkin nousemaan hakutuloksiin mahdollisimman monen haun kohdalla. Sivuston uudistamisen jälkeen on voi pyytää sivuston indeksointia lähettämällä sivukartta Google Search Consolen kautta ja tarkistamalla, että hakukone voi indeksoida kaikki halutut sisällöt.

Kun käyttäjät saadaan sivustolle, on muutama sekunti aikaa hurmata heidät. Käyttöliittymän tulisi olla sellainen, että kävijä ymmärtää heti, minne hän on saapunut, ja löytää nopealla silmäyksellä etsimänsä tiedon. Hänet tulisi johdattaa eteenpäin tiedonhaussa tai asiointiprosessissa selkeästi, helposti omaksuttavalla tavalla.

Hyvän hakukonenäkyvyyden saavuttaminen on pitkäjänteistä työtä

Hakukonenäkyvyyden parantaminen edellyttää jatkuvaa työtä. Vaikka oma sivusto ei muuttuisi, Google muuttuu ja kilpailijoiden sivustot muuttuvat. Sivustouudistuksen yhteydessä muutokset omalla sivustolla ovat niin suuria, että riskien välttäminen kannattaa.

Aloita uudistuksen suunnittelu riittävästi etukäteen, ja pyri ottamaan huomioon hakukoneoptimoinnin näkökulma. Menetettyä hakukonenäkyvyyttä on vaikeaa pelastaa jälkikäteen. Kaipaatko apua? Tutustu Parceron hakukoneoptimoinnin palveluun!

Sparrausta markkinoinnin kehitmiseen?