Blogi

Toimivan sisältöstrategian 5 tärkeää vaihetta

By 2.9.2019 syyskuu 17th, 2019 No Comments

Onnistunut sisältö- ja mainoskampanja alkaa sisältöstrategian suunnittelusta ja johdonmukaisesta toteuttamisesta. Sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi ilman sisältöstrategiaa on kuin täytekakku ilman pohja- ja välikerrosta. Jotta täytekakusta saadaan rakenteeltaan kaunis ja sisällöltään herkullinen, tarvitaan vakaat perustukset, jotka pitävät koko paketin kasassa.

Sisältöstrategialla varmistetaan kohderyhmää puhuttelevan ja koukuttavan sisällön tuottaminen ja oikean kohderyhmän tavoittaminen. Jos yrityksesi sisällöntuotantoprosessista uupuu sisältöstrategia tai sen kiteytys on muuten hieman hukassa, nappaa tästä talteen 5 sisältöstrategian rakentamisen tärkeintä vaihetta.

1. Määritä mitä sisällöntuottamisella ja jakamisella tavoitellaan

Sisältöstrategia perustuu yrityksen liiketoimintastrategiaan, joten yrityksen liiketoimintastrategian tavoitteet tulee olla linjassa sisältöstrategian tavoitteiden kanssa. Mieti siis miksi sisältöä tuotetaan ja kenen halutaan yrityksen tuottamaa sisältöä kuluttavan?

2. Aseta sisältöstrategian mittarit, jotta tavoitteiden toteutumista voidaan seurata

Mittaamisen tärkeyttä ei voi korostaa liiaksi. Jos mitään ei mitata, ei voida tietää, mitä on saavutettu ja missä on kehitettävää. Mittareiden tulisi heijastella sisältöstrategiassa määriteltyjä tavoitteita.

Esimerkkejä melko usein käytetyistä sisältöstrategiaa tukevista KPI-mittareista ovat:

  • bränditietoisuuden parantaminen
  • liikenteen ajaminen verkkosivuille
  • liidien muuntaminen maksaviksi asiakkaiksi.

3. Määritä ja tunne kohderyhmä, jolle sisältöä tuotetaan

Kohderyhmän tunteminen on edellytys puhuttelevan sisällön tuottamiselle. Sisältöstrategiassa keskeistä on, että laadukkaat sisällöt näkyvät niille, joita ne kiinnostavat. On hankala tuottaa laadukasta ja kiinnostavaa sisältöä, jos ei tiedetä millaisia ihmisiä yrityksen kohderyhmään kuuluu ja millaiset asiat heitä kiinnostavat. Kohderyhmän määrittelyyn on luontevaa hyödyntää esimerkiksi ostajapersoona-työkalua.

4. Määrittele sisältöteemat

Sisältöteemat ovat kattotason aiheita, joista yritys haluaa viestiä kohderyhmälleen. Sisältöteemojen määritys helpottaa johdonmukaista sisällöntuottamista, kun ennalta määritellyt aiheet asettavat raamit sisällön tuotannolle.

Jos sisältöteemaksi valitaan esimerkiksi vegaaniruoka, voidaan yhdestä sisältöteemasta tuottaa monenlaisia sisältöjä, kuten vegaanisen ruoan reseptejä, videoita vegaanisten ruoka-aineiden alkuperästä tai blogipostauksia vegaanisen ruoan vaikutuksesta ilmastonmuutokseen.

5. Määritä kanavat, joissa kohderyhmä tavoitetaan ja panosta maksettuun mainontaan

Sisältöstrategialla tavoitellaan sisältöjen mahdollisimman suurta käyttöastetta ja tavoittavuutta. Ilman asianmukaista panostusta mainontaan laadukas sisältö jää hyödyntämättä. Usein jakelu jää vähemmälle huomiolle, vaikka sen merkitys on hyvin oleellinen. Sisältöä kannattaa jakaa ja mainostaa sellaisissa kanavissa, joissa tavoiteltava kohderyhmä viihtyy.

Kuumimmatkin brändit tarvitsevat rautaisen sisältöstrategian, jotta ne puhuttelevat johdonmukaisesti juuri niitä yleisöjä, joita tavoitellaan. Mikäli tarvitset sparrausta tai apua vanhan sisältöstrategian päivittämiselle, ota yhteyttä Anttiin!

 

Parcero on strategisesti ajatteleva markkinointiviestinnän kumppanisi. Toimimme vahvalla arvopohjalla, jalat maassa ja kanssamme on hyvä kehittää bisnestä. Missiomme on tehdä brändistäsi tunnettu ja luoda lisää myyntiä. Kaikki palvelut saman katon alta!

Tilaa kasvumarkkinoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!

Liity Parceron ystäväksi ja vastaanota arvokasta tietoa sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen kasvumarkkinoinnin saralla. Saat meiltä postia n. kerran kuussa ja voit erota listalta milloin haluat.

Kiitos liittymisestäsi! Saat meiltä sähköpostia tuota pikaa.