Elina
Sarén
Yleinen – 21.08.2024
Kop kop, olisiko sinulla hetki aikaa puhua sisältömarkkinoinnista?
Kyllä, sisältömarkkinoinnista on puhuttu jo vuosia. Voisi siis luulla, että sen hallitsee kuin lempeän lehmälauman. Todellisuudessa sisältömarkkinointiin on vuosien varrella tullut jatkuvasti uusia formaatteja ja kanavia. Jos tuntuu, että on vaikeaa tietää mitä kannattaa sanoa ja missä, lue tämä juttu.
Miten tehdä sisältömarkkinointia tänään?
Sisältömarkkinointi on strateginen markkinoinnin lähestymistapa, joka keskittyy brändinmukaisen, lukijalle merkityksellisen ja johdonmukaisen sisällön luomiseen ja jakamiseen.
Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on houkutella ja sitouttaa selkeästi määritelty yleisö. Sisältömarkkinoinnilla halutaan myös tuottaa asiakkaille hyödyllistä tietoa, joka vastaa heidän tarpeisiinsa. Onnistunut sisältömarkkinointi luo pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Sisältöstrategian viisi kulmakiveä
- Tavoitteiden asettaminen: Määritä selkeät ja mitattavat tavoitteet.
- Kohdeyleisön tunnistaminen: Ymmärrä, kenelle sisältöä tuotetaan.
- Sisältötyypit ja -muodot: Valitse brändisi kannalta relevantit sisältömuodot (blogit, videot, infografiikat, jne).
- Jakelukanavat: Tiedä missä yleisösi viettää aikaa ja määritä tehokkaimmat kanavat sisältösi jakamiseen.
- Mittarit ja analytiikka: Seuraa ja analysoi sisällön suorituskykyä ja sovella tietoa sisältöstrategiaasi.
sisältömarkkinoinnin muodot
Sisältömarkkinointia voi ja kannattaa tehdä monessa eri kanavassa. Viisautta on tietää missä oma kohderyhmä aikaansa viettää, ja räätälöidä sisällöt ja viestit kullekin kanavalle. Mieti tarkkaan mitä haluat sisällöilläsi viestiä ja kenelle?
Sisältöartikkelit
Artikkeli on perinteinen formaatti, joka toimii edelleen. Artikkeli on toimiva monenlaisten aiheiden käsittelyyn. Artikkelin ei tarvitse olla erityisen pitkä, tärkeintä on että sisällön punainen lanka säilyy kiinnostavana ja lukijaa palvelevana.
Blogit
Blogi on formaattina joustava, aihe ja tyylilaji voivat siis olla varsinaista sisältöartikkelia vapaammat. Esimerkiksi pohdiskelevat, omakohtaisemmat tekstit ajankohtaisista aiheista löytävät muotonsa helposti blogista.
Sosiaalinen media
Lyhyet ja visuaaliset sisällöt toimivat edelleen parhaina yleisön sitouttajina. Somessa on pitkään trendannut rennompi sisältö, eli viilailua ei kannata liikaa tehdä. Tärkeintä on olla aito.
Videot
Informatiiviset ja viihdyttävät videot lisäävät brändin näkyvyyttä. Esimerkiksi YouTube on iso kanava, jonka kautta tavoittaa Suomessakin laajan yleisön.
Uutiskirjeet
Uutiskirjeitä on jokaisen inboxit täynnä, joten kannattaa miettiä miten omasta uutiskirjeestä saa asiakkaalle aidosti lisäarvoa tuottavan – sellaisen, jonka haluaa klikata auki.
Parcerolla on vahvaa ja monipuolista osaamista sisältömarkkinoinnista
Case Fennia – jatkuva sisältökumppanuus tuottaa tuloksia
Fennia halusi sisältökumppanin, jolla olisi kirkasta näkemystä ja strategista sisältöosaamista. Fennialle on tärkeää, että sisältökumppani vastaa hyvässä yhteistyössä muun muassa eheän B2C-sisältökokonaisuuden suunnittelusta kvartaalitasoisesti sekä sisältöjen suunnittelusta yhdessä sparraten.
Parcero vastaa myös B2C-tekstisisältöjen ja visuaalisten elementtien ketterästä tuotannosta ja sisältöjen julkaisusta Fennian verkkosivuille.
Ymmärsimme, että näennäisen tylsä aihe, eli vakuutukset, koskettaa meistä kaikkia. Vakuutusten rinnalla kulkee koko elämän kirjo: perhe, koti, lemmikit, vaivalla hankittu omaisuus ja kallisarvoisin kaikista: oma terveys.
Parceron ja Fennian yhteistyön myötä Fennian natiiviartikkelien lukijamäärä on kasvanut huikeat 220 % prosenttia ja kontaktihinta on laskenut yli 20 % prosenttia. Lue lisää Fennialle tehdystä työstä täältä.
Case Myllyn Paras – monikanavainen kampanja luo yhteisöllisyyttä
Myllyn Parhaan Piparinleivonnan SM-kisa on perustettu vuonna 2010, jotta Myllyn Paras saisi markkinajohtajuuden piparitaikinallaan. Parceron ja Myllyn Parhaan kumppanuus on alkanut vuonna 2015, jolloin tavoitteeksi asetettiin Myllyn Parhaan someyhteisön kasvu. Siinä on onnistuttu: vuosina 2020–2021 Myllyn Parhaan Instagram-yhteisö on kasvanut huimat 306,66 %.
Myllyn Parhaan Piparinleivonnan SM-kisan mainonta on ollut monikanavaista, jotta yleisön tavoittavuus saataisiin huipputasolle. Parcero on tuottanut kampanjasisältöä Facebookiin, Instagramiin, TikTokiin ja ohjelmalliseen displaymainontaan, huomioiden kanavien erilaiset vaatimukset.
Facebook ja Instagram ovat valikoituneet keskiöön sekä orgaanisen sisällön että maksetun mainonnan osalta, sillä näihin kanaviin on kerätty hyvin sitoutunutta kohderyhmää seuraamaan aktivoivaa sisältöä.
Parceron Myllyn Paras -tiimi on seurannut eri kanavien tuloksia ja optimoinut sisältöjä datan tarjoaman tiedon mukaan. Digin ja luovan sparrailun ansiosta esimerkiksi liikennettä ohjaavan kampanjan klikkiprosentti kasvoi yli neljän prosentin vuoden 2021 Piparinleivonnan SM-kisan markkinoinnissa. Lue lisää tästä yhteistyöstä täältä.
Sisältömarkkinoinnin ja digimarkkinoinnin saumaton yhteistyö kannattaa
Johdonmukainen sisältömarkkinointi ja strategiaan pohjautuva digimarkkinointi ovat voittamaton yhdistelmä. Hyvin suunniteltu digimarkkinoinnin strategia täydentää sisältöstrategian tavoitteita – digimarkkinoinnin työkalut ja taktiikat, kuten sosiaalisen median mainonta ja hakukoneoptimointi, vahvistavat sisältöjen näkyvyyttä ja tehokkuutta.
Digimarkkinoinnin asiantuntemuksella varmistetaan, että eri sisällöt sopivat eri kanaviin. Esimerkiksi Facebook ja TikTok ovat melkoisen erilaisia kanavia sekä sisältöformaattiensa että ydinkohderyhmiensä puolesta. Kattava sisältömarkkinoinnin strategia huomioi nämä kanavakohtaiset erot, jotta mainoseuroista saadaan kaikki tehot mahdollisimman hyvin irti.
Case Eltel – dataohjattua sisältömarkkinointia verkkosivuista sosiaaliseen mediaan
Eltel on Suomen johtava sähkö- ja tietoliikenneverkkojen palveluntuottaja, joka rakentaa perustaa vastuulliselle huomiselle. Vaikka Eltel on omalla toimialallaan markkinajohtaja, uuden sähköautojen latausratkaisujen palvelukokonaisuuden tunnettuus oli vielä alkutekijöissään ennen yhteistyön aloittamista Parceron kanssa.
Parceron ja Eltelin yhteistyön ensimmäinen askel oli laittaa sähköautojen latauspalveluiden palvelusivut kuntoon kattavalla hakukoneoptimoinnin (SEO) projektilla. Nykytila-analyysin jälkeen määriteltiin tärkeimmät avainsanat ja alettiin luoda sisältöä, joka puhuttelee tavoiteltua kohdeyleisöä.
Avainsanatutkimuksen pohjalta tunnistettiin erilaiset ihmisiä kiinnostavat aiheet sähköautojen latauksen ympäriltä, ja näitä aiheita hyödynnettiin menestyksekkäästi sosiaalisen median kampanjoinnissa. Lue lisää Eltelille tehdystä työstä täältä.
Hakukoneoptimoinnilla on tärkeä rooli sisällöntuotannossa
Hakukoneoptimointi (SEO) on keskeinen osa sisältömarkkinointia. SEOn avulla varmistetaan, että sisältö löytyy helposti hakukoneista, mikä lisää liikennettä ja parantaa näkyvyyttä.
Dataohjautuva sisällöntuotanto hyödyntää muun muassa sivustoanalytiikkaa ja avainsanatutkimusta tehokkaimpien sisältöjen luomiseen. Lue asiantuntijablogimme avainsanatutkimuksen hyödyistä.
Hakukoneoptimointi on keskeisessä asemassa etenkin verkkosivusisältöjen suunnittelussa. Pidempien verkkosivusisältöjen tuotantoon menee aina väkisinkin enemmän aikaa ja resursseja, minkä vuoksi kannattaa varmistaa, että sisällöissä käytetään sellaisia hakutermejä ja käsitellään sellaisia aiheita, joita ihmiset oikeasti hakukoneista hakevat.
Todelliseen kysyntään pohjautuva sisältö luo pohjan kestävälle tunnettuuden kasvulle, ja hyvin optimoidut sisällöt tuovat liikennettä sivustolle vielä pitkään julkaisun jälkeen.
Hakukoneoptimoinnin keinoja voidaan hyödyntää sisältömarkkinoinnissa myös verkkosivusisältöjen tuotantoa laajemmin. Ihmisten käyttämiä hakutermejä ja hakutrendejä tutkimalla voidaan löytää uusia ideoita myös vaikka somessa tai uutiskirjeissä käytettäväksi.
Lue myös: Miten tekoäly tehostaa hakukoneoptimointia ja sisällöntuotantoa?
Kokonaisvaltainen sisältömarkkinointi saavuttaa ja sitouttaa
Sisältömarkkinointi on monipuolinen ja tehokas tapa saavuttaa ja sitouttaa asiakkaita eri kanavissa. Parcero tarjoaa kattavan palveluvalikoiman sisältöstrategian suunnittelusta ja tuotannosta aina mainontaan ja analytiikkaan asti. Hyvin toteutettu sisältömarkkinointi rakentaa vahvoja asiakassuhteita ja edistää liiketoiminnan kasvua.
Haluatko kuulla lisää?
Sisältömarkkinointi on strateginen markkinoinnin lähestymistapa, joka keskittyy brändinmukaisen, lukijalle merkityksellisen ja johdonmukaisen sisällön luomiseen ja jakamiseen.
Sisältömarkkinoinnin tavoitteena on houkutella ja sitouttaa selkeästi määritelty yleisö. Sisältömarkkinoinnilla halutaan myös tuottaa asiakkaille hyödyllistä tietoa, joka vastaa heidän tarpeisiinsa.
Sisältöstrategialla varmistetaan kohderyhmää puhuttelevan ja koukuttavan sisällön tuottaminen ja oikean kohderyhmän tavoittaminen. Strategiassa määritellään sisältömarkkinoinnin tavoitteet, mittarit, kohderyhmät, sisältöteemat ja kanavat sisältöjen jakeluun, jotta sisältömarkkinoinnista saadaan tehokasta.
Esimerkiksi blogit, artikkelit, uutiskirjeet, videot ja sosiaalisen median julkaisut. Mieti tarkkaan mitä haluat sisällöilläsi viestiä ja kenelle?
Hakukoneoptimoinnin keinoin varmistetaan, että sisältö löytyy helposti hakukoneista, mikä lisää sivuston liikennettä ja parantaa näkyvyyttä. Hakukoneoptimoiduissa sisällöissä käytetään sellaisia hakutermejä ja käsitellään sellaisia aiheita, joita ihmiset oikeasti hakukoneista hakevat.